2025/8. SVKP Elemzés - Oroszország támogatása az orosz-ukrán háború harmadik évében, 2025/9. SVKP Elemzés - Ukrajna katonai támogatása az orosz-ukrán háború harmadik évében

Ezúton ajánlom figyelmébe az NKE John Lukacs Intézet Stratégiai Védelmi Kutatási Program legújabb elemzését.

 

2025/8. - Oroszország támogatása az orosz-ukrán háború harmadik évében:

 

  • Kína 2024-ben is jelentős segítséget nyújtott Oroszországnak ahhoz, hogy bővíteni tudja hadiipari termelését. A kínai támogatás több területet is érintett: szerszámgépeket, hajtóműveket, mikroelektronikai termékeket, alapanyagokat és a dróngyártást.
  • A támogatásért cserébe az oroszok olyan katonai technológiákat adnak át (rakéta- és tengeralattjáró technológia) Kínának, amelytől eddig tartózkodtak.
  • 2024-ben Észak-Korea is fokozta a támogatását Oroszországnak. Egyfelől a konvencionális fegyverek és lőszerek terén nyújtott támogatást, másfelől pedig csapatokat küldött Oroszország támogatására, amelyek bevetésére a kurszki frontszakaszon került sor. A konvencionális fegyverek közül páncéltörő, tüzérségi és légvédelmi eszközöket, illetve tüzérségi lőszereket szállítottak. Emellett Phenjan ballisztikus rakétákat is szállított.
  • Irán drónokat és rövid hatótávolságú ballisztikus rakéták adott át Oroszországnak, ellentételezésként pedig fejlett technológiájú katonai eszközöket kapott Moszkvától.
  • Mivel az izraeli támadások célpontja volt egy szilárd rakéta-hajtóanyagot gyártó iráni üzem is, ez lassíthatja az együttműködést ezen a területen.
  • A technológia-átadásról elsősorban médiainformációkból és az ellenérdekelt felek egymásra vonatkozó intézkedései alapján tudunk hozzávetőleges, de közel sem pontos képet alkotni.

 

2025/9. - Ukrajna katonai támogatása az orosz-ukrán háború harmadik évében:

 

  • A háború harmadik évében a korábbi fegyverek mellett olyan új fegyvertípusokat is kapott Ukrajna, amelyek felhasználási lehetőségét korlátozták az adományozók. Ilyenek voltak a személyek elleni aknák (amelyet csak ukrán területen használhatnak), illetve a nagy hatótávolságú tüzérségi eszközök (melyeket csak Ukrajna 1991-es határai között engedélyezett alkalmazni a Biden-adminisztráció).
  • A korábbi amerikai kormányzat engedélyezte azt is, hogy amerikai vállalatok személyi állományt küldjenek Ukrajnába ott végzendő támogató feladatok (például karbantartás, javítás) ellátására.
  • Az ukrán vezetés a háború harmadik évében 27 állammal kötött ún. biztonsági megállapodást, amelyek ugyan nem tartalmaznak biztonsági garanciákat, de tartalmazzák a katonai-politikai támogatás fenntartását, illetve az ukrán haderő jövőbeli fejlesztéséhez nyújtandó támogatás ígéretét.
  • Az ukrán elrettentési potenciál növeléséhez arra lenne szükség, hogy külföldi partnerek nagymértékben új fegyverzetet adjanak át, vagy Ukrajna saját belső tervezési és gyártási kapacitásaiból hozzon létre megfelelő fegyverrendszereket.

 

Elemzéseinket megtalálja a John Lukacs Intézet honlapján